neděle 4. února 2024

Zmizení Sáry Lindertové

 


Moje hodnocení: 89%

autor: Kateřina Šardická
žánr: detektivní thriller, česká literatura
nakladatelství: Fragment
počet stran: 412
rok vydání: 2019
vazba: tvrdá s přebalem
původ: půjčeno z knihovny
čteno: prosinec 2023

***

Jednoho podzimního večera vešla bezproblémová studentka Sára Lindertová do metra a víckrát ji nikdo neviděl. Hlavní vyšetřovatel Richard Ehler spojuje Sářino zmizení se starým případem, který mu ani po letech nedává spát. Po dívce pátrá i její sestra Klaudie se Sářiným přítelem Oliverem. Oni i policie vědí, že nezmizela dobrovolně, a brzy zjišťují, že není jediná, po kom se slehla zem. V metru totiž začíná mizet stále víc lidí. Klaudie je přesvědčená, že hluboko pod městem žije něco, co se nedá vysvětlit ani popsat. Neviditelné zlo, které lační po další oběti. A tou má být ona...



Musím se přiznat, že co se týká českých autorů, jsem velmi vybíravá. Absolutně mě neláká číst příběh ze současnosti o radostech a strastech dnešních lidí - takový příběh denně žiji. V knihách ráda prožívám něco nevšedního a zavítám do míst, kam se jen tak nedostanu, proto si většinou vybírám hlavně fantasy a příběhy s magickým nádechem. No a vždy mě velmi potěší, když se rozhodnu pro knihu, která se na konci ukáže jako perfektní volba - přesně, jako tato.

Jak je jasné už z názvu, hned na prvních stránkách se dočtete, jak za záhadných okolností zmizí dívka jménem Sára. V jeden okamžik stojí na liduprázdném nástupišti metra a pak najednou zabliká světlo a Sára je pryč. Všechno nasvědčuje tomu, že k takovému zmizení nedošlo poprvé a dívka dokonce tušila, že se to stane. A teď to vypadá, že další na řadě je její sestra - dvojče. Ta začíná mít stejná tušení a vidění jako měla Sára a navíc si dobře vzpomíná, že už jako malá holčička takovému zmizení musela čelit. Klaudii je jasné, že nechat hledání Sáry jen na policii je v tomto případě naprostá ztráta času a tak se tohoto úkolu zhostí sama. Tedy ne tak docela. Přidá se k ní ještě Sářin přítel Oliver a Adam, kluk, který se v metru vyzná lépe, než kdokoli jiný.

Mám-li něco v knize opravdu ráda, jsou to ponurá atmosféra, sychravé počasí, temná zákoutí, tajemná místa atp. No a tajemnou atmosféru autorka rozhodně vykreslit umí. Mé oblíbené vrány už byly jen takovou malou třešničkou na dortu. To, že se děj odehrává v Praze jsem věděla už od začátku, ale když tak nad tím přemýšlím, moc indicií podle kterých by to člověk poznal tam není. Mně to ale velmi vyhovovalo, protože jsem mohla popustit uzdu svojí fantazii a zasadit si děj do imaginárního města. Uznejte, že takový vchod do metra mají třeba v Londýně rozhodně mnohem hezčí a stylovější.

Samotné postavy mě ale zrovna moc nenadchly. Sáru jsem neměla možnost poznat, takže mi její zmizení nikterak nevadilo, Klaudie není typ holky se kterou bych se kamarádila a ani mužské postavy se vám nikterak nedostanou pod kůži, takže vám je jejich osud vlastně téměř lhostejný. Nicméně i přes to jsem jim fandila a jsem přesvědčená, že si jedna z nich zasloužila alespoň lépe a více rozepsaný svůj nemilý konec...

Protože je kniha opředená tajemstvím a temnými silami, byla jsem velmi zvědavá, jak se vše vyvine a co vlastně za tím vším stojí. Dost jsem se bála, že to bude nějaký šílený nesmysl a z lehce detektivního a hororového žánru se stane fantasmagorie, nicméně musím přiznat, že jsem byla mile překvapena. Rozuzlení se sice pohybuje za hranou reálného světa, ale nepřijde mi zase až tak moc přitažené za vlasy a já jsem ten typ člověka, který těmto věcem rád uvěří...

2 komentáře:

  1. Krásná recenze :) Sice jsem knihu ještě nečetla, mám ji ale na svém TBR listu a asi se do ní velice brzy pustím. Chci tenhle rok více číst české autory :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Moc děkuji :) Věřím, že se bude líbit a přeji hodně štěstí při výběru dalších autorů!

      Vymazat