sobota 13. ledna 2024

Vánoce v knihkupectví

 


Moje hodnocení: 95%

autor: Jenny Colgan
originální název: The Christmas Bookshop
série / díl: Skotské knihkupectví / 4.
žánr: román pro ženy
nakladatelství: Argo
počet stran: 320
rok vydání: 2023
vazba: tvrdá
původ: výhra v soutěži
čteno: prosinec 2023/leden 2024

***

Carmen táhne na třicet a už od školy pracuje v oddělení galanterie omšelého obchodního domu v malém skotském městečku na pobřeží, kde od narození žije. Když obchod stejně jako mnoho dalších před ním zavře, Carmen se musí potupně vrátit do svého dětského pokojíčku k rodičům. Má oprávněně pocit, že selhala, o to víc nesnáší svou dokonalou starší sestru, úspěšnou právničku, která se třemi rozmazlenými dětmi a čtvrtým na cestě žije v Edinburghu. Ironií osudu je to právě snobská Sofia, kdo jí, (byť ne zcela dobrovolně a nezištně na zoufalé naléhání jejich matky, která chce, aby se sestry usmířily) podá pomocnou ruku. Carmen se má ujmout krachujícího knihkupectví, které vlastní starý pan McCredie, jeden ze Sofiiných klientů, a do Vánoc ho postavit na nohy. Carmen čeká vskutku sisyfovský úkol. Knihkupectví sice stojí na nádherném místě, v samém srdci historického Edinburghu, ale spíš než obchod připomíná pavučinami opředený strašidelný zámek. Navzdory tomu všemu má své skryté kouzlo a ukrývá pod letitými nánosy mnohá tajemství a poklady. Dokáže Carmen vdechnout obchodu nový život a přilákat do něj před Vánoci dostatek zákazníků? Co se stane, když se o knihkupectví – a o Carmen – náhle začne zajímat slavný a charismatický autor? A bude vánoční atmosféra stačit na to, aby Carmen našla cestu k sestře a jejím dětem?


Měla jsem zase jednou chuť, přečíst si o Vánocích něco vánočního. Volba byla jasná. Od Jenny jsem dosud nic nečetla, ale už dlouho jsem to měla v plánu. Pojízdný krámek snů, který mám v hledáčku se mi ale nepodařilo sehnat a tak jsem byla o to šťastnější, když se mi povedlo tuto knihu vyhrát a dostala jsem tak šanci seznámit se s tvorbou této autorky při čtení její nejnovější knihy. Jak už napovídá název, točí se její děj kolem knih (stejně jako Pojízdný krámek snů), tudíž vám musí být jasné, jak moc jsem se na čtení těšila a jak velká jsem měla očekávání. S radostí vám musím sdělit, že byla do puntíku naplněna a já dostala přesně to, co jsem si od knihy slibovala a dokonce nebyla ani tak sladká, jak jsem se obávala. Vrátím se ale na začátek...

Musím přiznat, že prvních pár kapitol, které předcházely stěhování do Edinburghu mě zrovna moc nebavilo, špatně se mi orientovalo v postavách, nelíbilo se mi prostředí a Carmen jako hlavní hrdinka mě také zrovna moc nenadchla. Říkala jsem si, že jestli to bude takhle pokračovat, bude mé vysněné vánoční čtení jedna velká nuda. Ve chvíli kdy Carmen poprvé vstoupila do knihkupectví pana McCredieho se ale všechno změnilo. Ocitla jsem se na místě, které na mě dýchlo takovou atmosférou, až se mi zatajil dech. Moje fantazie se rozběhla na plné obrátky, okamžitě jsem si začala představovat, jak skvělé by bylo být na jejím místě, mít možnost prohlížet si ty hromady překrásných knih, vyzdobit výlohy, všechno urovnat a uklidit! Vždyť mě by tam bavilo i utírat prach a ometat pavučiny, což jsou za normálních okolností moje velmi neoblíbené činnosti!

Prostředí ve kterém se děj odehrává je celkově překrásné, ať už jde o zmíněné knihkupectví, dům ve kterém se nachází, nebo o samotné město s jeho kouzelnými uličkami, které teď (díky autorčině popisu) velmi toužím navštívit a vidět na vlastní oči. I vývoj postav mi udělal radost. Jelikož jde z velké části o romantickou knihu, nechyběl tu pan pravý, pan blbec, celkem povedená potvora, ale ani spousta dalších...

Ano, jde o vánoční příběh plný klišé a už dopředu víte, že všechno dobře dopadne. Po milionté se dozvíte, že cesta ke štěstí je trnitá a ne vše je takové, jak se na první pohled zdá, ale přesně s tímto vědomím knihy jako je tahle přeci bereme do rukou, nebo snad ne? Je krásné a příjemné, ponořit se do světa plného překrásných knih nalezených na půdách starých domů, vláčků z dětských let a domečků pro myšky okořeněného vánoční atmosférou a vědět, že pro jednou zase vše dobře dopadne.

Děj knihy není nikterak ohromující, překvapující, či dechberoucí, naopak je předvídatelný, jednoduchý a poklidný, ale to je přesně to, co jsem od této knihy žádala a právě proto si u mě vysloužila tak dobré hodnocení. Její silnou stránkou není děj i když i ten se mi líbil a nemám důvod mu cokoli vytýkat, nýbrž prostředí ve kterém se odehrává. Zavřete oči, představte si hromady nádherných knih v regálech okouzlujícího knihkupectví, líbezné uličky starého skotského města plné schodů a to vše zabalené do sněhové pokrývky. A teď oči otevřete a začněte číst...

Žádné komentáře:

Okomentovat