úterý 26. ledna 2021

Příběh Christophera

 


Moje hodnocení: 20%


autor: Radek Hraba
žánr: současná fantasy, YA literatura
nakladatelství: Petrklíč
počet stran: 221
rok vydání: 2020
vazba: měkká
původ: recenzní výtisk od autora
čteno: leden 2021

***

Christopher právě oslavil devatenácté narozeniny a plánuje strávit letní prázdniny cestováním po exotických destinacích se svými kamarády. Tento plán se ale změní, když se po jednom večírku probouzí v nemocnici a zjišťuje, že se „předávkoval“. Jeho rodiče, stejně tak policie i doktoři, usoudí, že to udělal kvůli rozchodu s holkou, načež ho umístí do léčebny a pro jistotu mu nechají spoutat jeho magické schopnosti. V léčebně Christopher dochází na sezení s psycholožkou, které vypráví o magických i nemagických událostech, jemuž se dosud přihodily, díky kterým se psycholožka snaží přijít na důvod vedoucí k jeho „předávkování“. Christopher si to ale v žádném případě nechce přiznat, tak se za pomoci svých kamarádů tajně pouští do vyšetřování vlastního „pokusu o sebevraždu“.


Dlouho jsem přemýšlela, co vlastně o této knize napsat. Chtěla jsem být co nejvíce objektivní, což ale není snadné hned z několika důvodů. Patří mezi ně například to, že nejsem cílová skupina ( upřímně, netuším, kdo je ) a v jisté míře i to, že při recenzování knihy, o něž vás požádá sám autor, chcete být tím, kdo jej potěší pozitivním ohlasem. Ne vždy je to však možné...


Začnu, jako většinou, vizuální stránkou knihy. Zaznamenala jsem, že má více obálek, přiznám se, že na první pohled by mne neupoutala ani jedna, co ale musím vyzdvihnout a velmi pochválit je velikost písma a grafické detaily u číslování stránek v podobě symbolu, s nímž se setkáte i v příběhu. Díky těmto skutečnostem se kniha dobře čte a je obohacena o originální prvek.


Kniha mi byla prezentována jako příběh mladého muže, protkaný magií. Jelikož se sama již léta o magii zajímám, přišlo mi to velmi zajímavé a rozhodla jsem se knihu přečíst, aniž bych nějak dopodrobna prozkoumala její anotaci, což byl nejspíš kámen úrazu. Příběh Christophera vám totiž nabídne přesně to, co anotace slibuje. Bohužel i s jedním nepřehlédnutelným charakterem, který se prolíná celou knihou napříč dějem i postavami...


Tím hlavním a nepřehlédnutelným rysem celé knihy je naprostá absence hloubky. Úplně chybí jakýkoli popis a charakteristika postav, prostředí, situací, dějů... Není možné se s žádnou postavou ztotožnit, či si ji oblíbit, protože ani nevíte jak vypadá, natož jaký má charakter. Děj se odehrává v současné realitě, ve které se magie objevuje prakticky jen v podobě modrých jisker a přemisťování se z jednoho místa na druhé. Není plnohodnotnou součástí příběhu, působí uměle a nuceně. Příběhu nepřidá ani to, že se odehrává ve dvou zemích, nepůsobí to originálně, spíše to děj ještě více tříští.


Další věcí, která na mne působí jen jako módní výstřelek, který se momentálně objevuje snad v každé druhé knize pro mládež je sexuální orientace hlavního hrdiny. Stále dokola se tu omílá skutečnost, že je bisexuální ( což je v záplavě všech těch gayů, objevujících se v jiných knihách, vlastně originální ) a také to, jak se s tím jeho rodiče nechtějí smířit. Na jednu stranu je to tu popisováno jako jeden z hlavních problémů, ale na stranu druhou jsem neměla pocit, že by to Christophera opravdu trápilo. Rodiče oslovuje jmény, což působí odtažitě a občas to čtenáře mate natolik, že musí chvíli přemýšlet o koho vlastně jde. Jak jsem již předeslala ani o nich, ani o Christopherových kamarádech se nedozvíme vůbec nic bližšího, tudíž mi všichni splývají a jsou pro mne jen směsicí jmen bez tváří a charakterů.


Detektivní zápletka není špatná, autor mi ale nedal šanci, aby mi hlavní hrdina, třeba jen maličko, přirostl k srdci, tudíž mi bylo úplně jedno, jak to s ním dopadne. Abych se vyhnula spoilerům napíšu jen, že se mi líbil nápad s totemem a rozdvojením osobnosti, který autor vyřešil sice předvídatelně, ale rozhodně nijak špatně. 


Závěrem musím napsat, že ač mne to mrzí, protože si autor dal s knihou jistě mnoho práce, nemohu ji doporučit. Dle mého názoru je asi cílená na kluky ve věku kolem osmnácti let, ti by se možná  mohli s hlavním hrdinou a jeho kamarády ztotožnit, ale to prostě nestačí. Ženy v tomto příběhu, bohužel, nenajdou nic, co by je mohlo jakkoli zaujmout. Alespoň ne ty, které mají stejný vkus jako já...

Katniss

Žádné komentáře:

Okomentovat