pondělí 11. dubna 2016

RC: Tajemný hrad v Karpatech




autor: Jules Verne
originální název: Le Chateau de Carphates
nakladatelství: Omega
žánr: dobrodružné, sci-fi
počet stran: 202
rok vydání: 2015
vazba knihy: hardback
původ: moje knihovnička, TBR 1


***

V karpatských lesích stojí ponurý polozřícený hrad, který vyvolává děs a hrůzu u obyvatel blízkých vesniček. Krouží o něm spousta tajuplných a často naprosto neuvěřitelných příběhů. Jeho tajemství se pokusí odhalit krajem projíždějící hrabě Franz Teleke, který hledá svou ztracenou milenku.

Tajemný hrad v Karpatech je mojí první knihou vylosovanou z TBR sklenice. Na její čtení jsem se opravdu hodně těšila. Je zvláštní, že jsem Julese Vernea vždy brala jako skvělého spisovatele a to i přes to, že jsem nikdy žádnou jeho knihu nečetla. Již poměrně dlouho jsem se chystala tento nedostatek napravit a když jsem u nakladatelství Omega objevila toto nové, nádherné vydání s obrázky, bylo rozhodnuto.



Kniha je opravdu krásně zpracovaná. Má nejenom velmi povedenou obálku, ale i předsádku, najdete v ní moji oblíbenou, ocáskovou záložku a spoustu krásných ilustrací! Každá nová kapitola je na začátku ozdobena obrázkem karpatského hradu. Po vzhledové stránce je tedy, dle mého názoru, kniha dokonalá. O obsahu už to říct ale nemohu. Tak nějak jsem čekala, že bude v knize mnohem více děje ze samotného hradu. Verne ovšem nejdříve velmi zdlouhavě popisuje jednotlivé postavy, objevující se v knize, okolí hradu a také zjištění, že je hrad možná po dlouhé době zase obydlený. K ději odehrávajícímu se na hradě se však dostanete až po uplynutí 160 stran, což je u knihy, která jich má celkem jen 202, opravdu poněkud pozdě.



Máme tu tedy 160 stran nudného a nezáživného textu. Poté se vše důležité odehraje na pouhých 40 stranách a ani ty nejsou tajemné a strašidelné, jak jsem na začátku doufala. Bylo mi řečeno, že je tato kniha, ve Verneově tvorbě, tou, z těch méně zdařilých. Budu tomu tedy věřit a nezanevřu na něj. Přece jen od něj mám doma ještě další dvě nepřečtené knihy, čekající v TBR sklenici na to, až si je vytáhnu.


Nemohu říci, že by byl Tajemný hrad v Karpatech špatnou knihou, ale rozhodně nesplnil má očekávání a doporučovat ho budu jen v případě, když bude někdo hledat klasiku k rychlému, povinnému čtení.




Celkové hodnocení: 40%

6 komentářů:

  1. Trochu se stydím, že jsem tuto klasiku ještě nečetla, budu to muset napravit !!! :)
    http://milujemekihy.blogspot.cz/

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ahoj jmenovkyně! :-) Vůbec se stydět nemusíš, nevím sice jak jsi stará, ale já jsem si tuto klasiku přečetla také až teď, ve svých 27 letech! Bohužel ji nemohu nějak moc doporučit, nelíbila se mi. Ale doufám, že třeba 20 000 mil pod mořem bude lepší...

      Vymazat
  2. Petr Jirák
    Mně tento román naopak velice sedl. Pointou i atmosférou připomíná Ducha Llana Estacada od Karla Maye a Psa baskervilsského od A. C. Doylea. Co se mi líbí je popis tajemna, které je nakonec logicky vysvětleno. Co se Verna týče, četl jsem ho až ve věku 26 let a později (v dětství a dospívání jsem četl Foglara a Maye). Přečetl jsem šest knih a nejlepší z nich je právě Tajemný hrad v Karpatech (následují Matyáš Šandorf, Hvězda jihu a Lodivod dunajský, Ocelové město je o něco horší a Drama v Livonsku je sotva průměrný román). Na druhou stranu jsem se nedokázal začíst do klasiky Patnáctiletý kapitán či Na vlnách Orinoka - u těchto knih jsem to zabalil ještě před stránkou číslo 100...Jen těžko si přečtu vyložená sci-fi díla od Verna (Do středu země, Na kometě apod.) - taková tématika jde mimo mě.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Je fajn, že si tato kniha najde i své příznivce... Zrovna nedávno jsem uvažovala o tom, že bych si přečetla něco od A. C. Doylea... Jsem zvědavá, jak se mi zalíbí on...

      Vymazat
  3. Naprosto souhlasím, já se nedostala přes 40 stránek, je to prostě nuda :D
    Měla jsem to dvakrát v povinnné četbě. K maturitě a pak na vysoké škole, oba pokusy naprosto marné :D
    http://bilbovy-knihy.blogspot.cz/

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ahojky! No, já to dočetla, ale byla to muka... Teď přemýšlím, jestli ji neprodám nějakému dalšímu odvážlivci ( pokud se tedy někdo takový najde ). Já ji ve své knihovně mít nepotřebuji... :-)

      Vymazat