pátek 24. dubna 2015

Jarní dumání 2 - Mytologie, pověsti a báje v knihách


Jarní dumání je projekt, který má na svědomí Syki z blogu Knižní doupě. Už delší dobu jsem něco podobného hledala a jsem ráda, že se mohu zapojit. Dumání bude probíhat po dobu dvou měsíců, kdy budu každý týden uveřejňovat článek na předem dané téma. A témata jsou opravdu zajímavá, na všechna se už teď ohromně těším! Tak se do toho pustíme! A dnešní téma k zadumání zní...





Mytologie, pověsti a báje v knihách

Jak jste na tom s moderními variacemi na mytologické náměty, pověsti či báje? Fandíte řeckým bohům, těm římským, egyptským, norským, anebo si libujete v rozdmýchání oblíbených pověstí a bájí? Vadí vám tato témata, anebo je naopak rádi vyhledáváte?



***


Tak tohle téma je mi opravdu blízké. Jsem veliký nadšenec všech bájí, mýtů, pověstí, příběhů i pohádek, protože i ty mají něco do sebe! Vůbec mi nevadí, že si někdo vypůjčí prastarý příběh a odvypráví ho podle svého, někdy mi ty převyprávěné, připadají opravdovější.



Mám ráda řeckou mytologii a všechny její bájné bytosti a božstva. Hydra, Kerberos, Medúza, Minotaurus... Vždycky jsem přemýšlela nad tím, že na každém šprochu je pravdy trochu a že nějakou předlohu tyto bytosti mít musely, vážně by mne zajímalo jakou! Líbí se mi tu i představa, že není jeden jediný bůh. Jak už mnozí psali, knižní sérií, která má asi nejblíže k této mytologii je Percy Jackson. Já ji bohužel nečetla, viděla jsem filmy, takže vím o co tam zhruba jde a líbí se mi to. Knížky bych si chtěla někdy v budoucnu přečíst, ale myslím, že to v nejbližší době asi nebude. Mohu se ale pochlubit nedávným přírůstkem v mé knihovničce a tím je kniha Řecké báje v nádherném provedení od nakladatelství Albatros. Je to sice kniha zamýšlená pro děti, ale když jsem se do ní na chvíli začetla, vůbec mi to tak nepřišlo, úplně mě pohltila už od první strany a já se těším, až si najdu chvilku a budu si ji moci pořádně vychutnat.









Mé nejoblíbenější příběhy a báje jsou ale ty severské. Fascinují mě už od dětství a já k nim mám neuvěřitelně blízko. Dokonce mám i jedno keltské tetování a v brzké době plánuji další. Zajímají mne hlavně Keltové, jejich kněží - druidové a přírodní božstva. Potom také runy s jejichž pomocí se dá věštit budoucnost. Severská mytologie je hodně spjata s přírodou, existuje posvátný strom s názvem Iggdrasill jež prorůstá všemi devíti světy jež tady existují. Tím nejznámějším je asi Asgard, neboli domov Ásů (bohů), je to vlastně takové nebe. Každý člověk se tam touží dostat. Vládne zde nejstarší z Ásů - Ódin. Z těchto legend budete nejspíš znát jména jako Ásové, Vanové, Dísy, Obři, Elfové, Álfové, Valkýry, Norny, Ódin, Thór, Hel, Freya, Loki, Baldr, Týr, Heimdall, Frigg a spousty dalších.










Co se týká této mytologie nenarazila jsem zatím na moc knižních příběhů, které by se jí inspirovaly a je to ohromná škoda, protože má co nabídnout. Jediná série na toto téma kterou jsem četla je série s názvem Lhář. Nijak zvlášť mne ale nenadchla, čekala jsem od ní mnohem víc! Doma mám tedy spíše knihy naučné, ale právě ty stojí za povšimnutí. Když pominu Runové karty a kameny mám tu například knihy Keltská astrologie, Druidský herbář, Pověsti ze Skotské vysočiny, RUNY praktická kniha, Velká kniha keltské astrologie, Nordické runy a Keltská přírodní magie Wicca. Chtěla bych si v nejbližší době přečíst také knihu s názvem Edda. Našla jsem zatím dvě a to EddaEdda a Sága o Ynglinzích. Pokud se mi je podaří někde půjčit, nebo koupit, určitě si je přečtu obě a myslím, že ne jen jednou.








Samozřejmě mě zajímají i příběhy z Egypta a Říma, o poznání méně pak z Čech. Poslední dobou mne také hodně lákají příběhy ze staré Číny, myslím, že k jejich čtení brzy také dospěji. A co teprve taková Atlantida? O ní mne číst nikdy neomrzí, ať už to autor pojme jakkoli. Teď už je vám asi jasné, jak zbožňuji návraty do dávno neexistujících a téměř zapomenutých světů. Je úžasné představovat si je a věřit, že kdysi dávno třeba skutečně existovali. Kéž by knih s touto tématikou bylo víc!


Pokud o nějaké dobré knize víte, napište mi o ní, budu moc ráda!



Mějte se zadumaně, vaše Katka

Žádné komentáře:

Okomentovat