pondělí 30. března 2015

RC: Ve stínu černých ptáků




autor: Cat Winters
originální název: In the Shadows of Blackbirds
nakladatelství: Jota
žánr: historický román
počet stran: 352
rok vydání: 2014
vazba knihy: hardback
původ: půjčeno z knihovny


***

V roce 1918 si v kalifornském San Diegu vybírají svou daň smrtící chřipka a první světová válka. Šestnáctiletá Mary Shelley Blacková, pojmenovaná po slavné autorce románu o Frankensteinovi, dívka s přírodovědným nadáním, která se ocitla bez rodičů, odjíždí ke své tetě z Portlandu v Oregonu do San Diega. Zděšeně sleduje, jak se zde zoufalí pozůstalí hrnou na seance a k fotografům duchů, kde hledají útěchu. Jedním z takových fotografů je i bratr jejího milého Stephena Emberse Julius, jehož Mary Shelley považuje za podvodníka. Po Stephenově smrti na válečné frontě ve Francii se Mary Shelley vystaví v bouři bleskům, je zasažena a nakrátko umírá. Když se vrátí mezi živé, má zvláštní schopnost – cítit chuť emocí. Stephenův duch se k ní v noci vrací a prosí ji o pomoc – nemůže odpočívat v pokoji, protože ho mučí tajemní obrovští černí ptáci.
Uvěří Mary Shelley v existenci duchů? A podaří se jí odhalit důvod Stephenova utrpení a pomoci mu? 


Válečné literatuře jsem se vždy vyhýbala velikým obloukem. Válka mě děsí a vyvolává ve mně stísněné pocity, rozhodně to není něco, co bych si dobrovolně vybrala ke čtení. Na druhou stranu mám ale ráda příběhy, v nichž se objevují duchové a taky se mi líbí doba 1. republiky. To byly asi důvody, proč jsem vůbec začala uvažovat o přečtení této knihy. Později se k tomu přidaly ještě pochvalné recenze a doporučení od mých přátel a já se rozhodla, že to tedy zkusím. I přes to mi trvalo téměř tři měsíce, než jsem se k tomu odhodlala...

Měla jsem obavu z toho, jak moc a jakým způsobem, tu bude válka prezentována. Velmi mile mne překvapilo, že je tu spíše jen okrajově, byla jsem ráda, že nemusím číst o utrpení lidí a hrůzách s tím spojených. Hlavní hrdinka Mary Shelley se musela spíš než s válkou, která od ní byla tisíce mil vzdálená, potýkat s hrozbou pro ni mnohem reálnější. Řádila totiž španělská chřipka a ta si své objeti nevybírá, bere vše co jí stojí v cestě.

Není tedy divu, že se tu o ní tolik mluví. Všichni nosí přes obličej roušky, hlavní složkou jejich potravy se stává cibule a nikdo nevychází z domu - pokud nemusí. Mary je však okolnostmi donucena vyrazit na cestu ke své tetě do San Diega, města ve kterém žije její láska - Stephen. Ten je ale momentálně za mořem a bojuje ve válce. Nedlouho po příjezdu zasáhne Mary strašlivá zpráva, Stephen padl v boji. Dokonce se podaří vyfotografovat jeho ducha jak stojí na fotografii vedle Mary. Ta je z událostí zničená a myslí si, že už její život nemůže být horší, jenže...

Po nešťastné události, kdy samotná Mary na chvíli zemře a zase se vrátí zpět do života, začíná všude vidět a hlavně slyšet Stephenova ducha, ten nemluví o ničem jiném, než o strachu z velkých černých ptáků a o tom, že se ho snaží zabít. Mary to nemůže nechat jen tak a pustí se do vyšetřování jeho smrti...

Z knihy dýchá úžasná atmosféra a okamžitě vás přenese téměř o sto let zpět. Při čtení jsem měla pocit, že tam jsem společně a Mary, následovala jsem ji na každém kroku. Příběh je tak překvapivý a nepředvídatelný, že jsem v jednu chvíli zapochybovala i nad tak zřejmou věcí, jako byla Stephenova smrt. Neměla jsem nejmenší tušení co autorka zamýšlí a jak to vlastně všechno dopadne. Četla jsem napjatá téměř do poslední stánky. Konec mne zaskočil a naprosto odrovnal. Něco takového jsem opravdu nečekala a při čtení se mi svíralo srdce z poznání toho, jaký netvor se může skrývat v některých z nás...

Co říci závěrem? Čekala jsem trochu více duchů a myslela jsem, že se budu třeba chvílemi příjemně bát. To se sice nestalo, ale i tak jsem z této knihy nadšená a rozhodně vám ji doporučuji ke čtení. A nejenom ženám a dívkám, ale každopádně i mužům a chlapcům!!! Věřte mi, nebudete litovat. A vězte, že pokud máte k literatuře ve které se objevuje válka stejnou nechuť, nebo z ní máte strach, podobně jako já, v tomto případě je to zbytečné.


Celkové hodnocení: 87%

Žádné komentáře:

Okomentovat