středa 1. února 2017

Yorrân II



Moje hodnocení: 96%

autor: Jan Dobšenský
originální název: Yorrân II
série / díl: Yorrân / 2.
žánr: dobrodružný, fantasy
nakladatelství: vlastní náklad
počet stran: +/- 500 (upřesním později)
rok vydání: 2017
vazba knihy: vázaná / brožovaná
původ: recenzní výtisk od autora
čteno: leden 2017

***

Yorrân - Psanec a Údolím stínů je další pokračování epické fantasy, prastaré ságy o Yorrânovi. V první části jsme jen nepatrně poodhrnuli oponu, abychom se podívali, co se to na zatím neznámém jevišti připravuje. V pokračování už se opona pootevírá a my budeme moci nahlédnout do rozlehlého světa a jeho minulosti, abychom objevili nové kulisy a nové postavy. Konečně zjistíme, kdo se skrývá za tajemným titulem Pána východu a kdo je hybatelem bouře, která vyvrací z kořenů starý svět. Co nám však zůstane nadále utajeno – proč se to všechno děje? Zjistíme, že šachová partie o osud světa je rozehrána, obě strany již učinily první nevratné tahy a kronikáři zanesou do svých análů první vítěze a první padlé. Kdo však tuší kolik radosti či bolesti je skryto za strohými řádky starých svitků a pergamenů? A co naši hrdinové? Začnou již konečně chápat, jaké role jim osud v této velkolepé hře určil? Podaří se jim rozhrnout všechny závoje lží, intrika tajemství, které jim v pochopení brání? Nebo jim zůstane ještě něco ukryto? Najdou v sobě dost síly a odvahy, aby vstoupili na osudovou cestu? Nebo se budou vzpírat a na osudových křižovatkách vyrazí špatným směrem? Koho dalšího na své dlouhé pouti potkají a kdo je opustí? Leží před námi více otázek než odpovědí a času není nazbyt, protože obloha nad jejich světem je stále temnější a přicházející bouře nevěstí nic dobrého.




Už jste se někdy setkali s tvrzením, že druhé díly jsou prokleté a téměř vždy bývají nejslabším článkem série? Já ano a častokrát jsem s tímto tvrzením musela souhlasit. V tomto případě ale rozhodně nemohu! Psanec tuto pomyslnou kletbu zlomil a přesvědčil mne, že pokračování může předčit i výborný, první díl! ( recenze zde )


Nibrilart


Opět se shledáme se starými známými a tentokrát nás autor nechá nahlédnout ještě hlouběji do jejich myslí i srdcí. Příběhy všech se začínají stále více a více rozvíjet a jsou stále spletitější, ne však natolik, aby jste se v nich ztratili. Právě naopak! Spousta věcí a událostí se začíná vyjasňovat, dostaneme odpovědi na některé otázky, ale vzápětí se objeví nové. Osudy jednotlivých postav se začínají pomalu a velmi přirozeně prolínat, začne vám docházet, jak je vše mistrovsky pomyšleno, že každý, i ten sebemenší detail, může být v budoucnu velmi významný a každé rozhodnutí, každý čin hlavních postav nás neomylně posouvá dál. A co je na tom nejpozoruhodnější? Nemám nejmenší představu o tom, kam! A o to víc mi tento příběh nedá spát a nutí mne přemýšlet nad tím, co bude dál!



Abarhil s Togirem


Obrovskou výhodou a jednou ze silných stránek této knihy je to, že ji napsal český autor! Ano čtete správně, JE to výhoda! Kniha totiž netrpí "překladatelskou nemocí". Na každé větě je totiž znát, že je napsána přesně tak, jak to bylo zamýšleno, autor má výbornou slovní zásobu a nepřestává mne udivovat vytříbeným stylem psaní, kterého se od zahraničních spisovatelů ( pominu-li velikány jako je např. Tolkien ) nikdy nedočkáme.


Ekram Dhar v Anshaaru

Také jednotlivé postavy stojí za zmínku. U většiny knih si oblíbíte hlavního hrdinu, v lepším případě třeba i záporáka a jednu z postav vedlejších. V Yorrânovi jsem si oblíbila snad všechny. Nikdo tu totiž není opomenut, každému je věnován čas, máte možnost ho poznat, oblíbit si ho, nebo ho naopak nenávidět. Líbí se mi, že je do příběhu zasazeno velké množství lidských ras. Každý národ, ať už pochází z pouště, z hor, ze severu, či například z jihu má svoji řeč, architekturu, módu, barvu pleti i zvyky a tato zkutečnost dává příběhu velmi osvěžující nádech!


Abarhil a Unkizor

Pro mne má kniha opravdovou hodnotu ve chvíli, kdy ve mně dokáže vyvolat nějaké emoce. Je jedno, jestli dobré, či špatné, je důležité, aby mi na postavách záleželo a abych tyto emoce mohla prožívat s nimi. U Poutníka mi právě tato "ingredience" chyběla, Psanec mi ji ovšem nabídl vrchovatou měrou!


Nidar al-Harek

Další věc, kterou musím na celé knize vyzdvihnout je opravdovost děje. Při čtení mám pocit, jako bych se seznamovala s příběhem, který se kdysi opravdu odehrál. Všechno je uvěřitelné, všechno do sebe dokonale zapadá, postavy jednají logicky a racionálně, jsou inteligentní a celý příběh má jistou hloubku. Když čtete pozorně, neuniknou vám ani jistá moudra, aplikovatelná do dnešního světa, ze kterých vás někdy až zamrazí v zádech!


Arkaan II. al-Harek - "Malomocný král"

A perlička na závěr! Ilustrace! Miluji knihy, ve kterých se, sem tam, objeví nějaký ten obrázek a to i přes to, že se většinou liší od mých představ. Je zajímavé zjistit, jak mé oblíbené postavy vypadají v autorově mysli a porovnávat je s obrazem v té mojí. Ale nejde tu samozřejmě jen o obrázky postav, najdeme tu i krajiny a mapy! Pár z nich jsem vybrala, abyste se mohli pokochat...


Ilmentur - jeden z magických předmětů se kterými se v příběhu setkáte



Asi už jste poznali, že se kniha řadí mezi mé oblíbence a já pevně doufám a věřím, že se po přečtení stane i tím vaším! Pokud máte rádi výpravné příběhy plné akce, dobrodružství, přátelství a tajemství, nepochybuji o tom, že si tento příběh zamilujete stejně tak, jako já! 

Katniss

Knihu si můžete pořídit v elektronické verzi jako e-book 3 a e-book 4, nebo brzy, nově, v rámci projektu Startovač.

Pokud vás svět Yorrâna upoutal, stejně jako mě, zavítejte na oficiální stránky tohoto příběhu, pokochejte se dalšími obrázky a přečtěte si zajímavosti, které se v knize nedozvíte...

2 komentáře:

  1. Prvá časť bola výborná, avšak už sa veľmi na druhú teším! :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Je na co se těšit! :)
      Mně osobně se celkově druhá kniha líbila ještě víc, než ta první...

      Vymazat