pondělí 11. dubna 2016

Na velké planině




Moje hodnocení: 85%

autor: Johan Theorin
originální název: På stort alvar
série / díl: Öland / 5.
žánr: severské povídky
nakladatelství: MOBA
počet stran: 219
rok vydání: 2015
vazba knihy: hardback
původ: recenzní výtisk od nakladatelství MOBA

***

Na rozlehlé planině Ölandu odpočívají mrtví válečníci z doby bronzové, připravení vstát, když je někdo vyruší. Plochou krajinou vybíhají do neznáma kondiční běžci a střetávají se s unavenými bloudícími turisty. V opuštěných ölandských kostelech se tajně kope a na dlouhém pobřeží se potkávají stárnoucí rybáři, kteří chytají úhoře, s lidmi, kteří se na ostrov přistěhovali z města. Proslulý autor ve svých povídkách prokazuje literární mistrovství a zároveň vzdává hold staré ölandské vypravěčské tradici.


Na velké planině je první knihou, kterou jsem od Theorina přečetla. Vůbec jsem nevěděla co od ní můžu čekat. Povídky jsem nikdy nečetla a tak pro mne byla tato kniha velkým krokem do neznáma. První povídka mne docela zaskočila. Nejenom tím, jak velmi krátká byla, ale i svým, přinejmenším, zvláštním obsahem. Dokázala navodit velmi silnou atmosféru a uvedla mě do zvláštního stavu, chmurného a pesimistického. Nevěděla jsem, co si mám myslet a napadlo mě, že jsem nic divnějšího snad ještě nečetla. Ale nenechte se zmást, divné rozhodně neznamená špatné!

Po přečtení dalších povídek jsem si na prazvláštní autorův styl a vnitřní svět zvykla, ba co víc, přišla jsem mu na chuť! Každá další povídka byla lepší a lepší. V každé z nich je znát, jak má autor kraj o kterém píše rád. Dokáže tuto lásku do příběhů vetkat tak nenásilně a poutavě, až vás přinutí přemýšlet o tom, že by jste chtěli tuto planinu také navštívit, navzdory všem těm, hrůzu nahánějícím, příběhům, které se na ní odehrály.

Mezi povídkami jsou obyčejné příběhy stejně obyčejných lidí, ale i takové, které lehce zavání něčím tajemným a nadpřirozeným. Takové se mi líbily nejvíc a četla jsem je se zatajeným dechem, plná nadšení a očekávání...

Pokud jste se s Johanem Theorinem a jeho knihami již setkali, tento povídkový počin vás zaručeně nezklame a pokud jste se, stejně jako já, rozhodli okusit jeho dílo poprvé, jistě objevíte a zažijete něco osvěžujícího a překvapivého...
Mnohokrát děkuji nakladatelství MOBA za poskytnutí recenzního výtisku!

Žádné komentáře:

Okomentovat