pondělí 11. dubna 2016

RC: Saeculum




autor: Ursula Poznanski
originální název: Saeculum
nakladatelství: Fragment
žánr: YA thriller
počet stran: 480
rok vydání: 2014
vazba knihy: paperback
původ: půjčeno z knihovny

***

Strávit pět dní v hlubokém lese a zkusit žít jako ve středověku vypadalo jako výborný nápad. Bastian by si však tento zážitek v klidu odpustil. S účastí na výpravě souhlasil jen kvůli své lásce Sandře. Parta dobrodruhů se vydává na cestu i přesto, že místo, kde chtějí tábořit, bylo kdysi prokleto. Staré povídačky o tom, že kdo do lesa vstoupí, nevrátí se už zpět, nikdo nebere vážně. Během první noci přijde prudká bouře a z tábora zmizí první člen výpravy. Zbudou jen podivné vzkazy vyryté do kůry stromu. Když se ho ostatní vydají hledat, začnou bloudit. Pak se ztratí další z nich…


Tato kniha s latinským názvem označujícím století se objevila na mém seznamu k přečtení hned poté, co jsem se dozvěděla, že u nás vyjde. Ursula Poznanski je podle mnoha lidí zárukou dobrého počtení a když mne pak ještě naprosto uchvátila obálka a anotace knihy, nebylo o čem přemýšlet.

V knihách mám ráda výlety do minulosti. Tady si na jeden takový sice pouze hrají, ale i tak mne to dokázalo zaujmout. Parta lidí v dobových kostýmech uprostřed lesů opředených starými historkami a sužovaných tajemnou kletbou, to je něco pro mě! Nebránila bych se nabídce, něco takového si vyzkoušet na vlastní kůži.

Do knihy jsem se začetla s představou, že co nejdříve započne akce a já se budu moci bát o své oblíbené postavy, nebo doufat v odstranění těch neoblíbených. Překvapilo mne, že prvních asi 100 stran se téměř nic neděje a děj mě dokonce chvílemi i nudil, což rozhodně není dobré znamení, obzvláště stane-li se tak hned na začátku knihy. Věděla jsem ale, že se kniha povětšinou líbí a chtěla jsem zjistit, jestli chytne i mě a tak jsem vydržela a četla dál. A dobře jsem udělala! Jako zázrakem dostal děj konečně spád a od chvíle, kdy zmizel první hráč, až do samotného konce jsem se už nudit nestihla.

Celý nápad, ať už jde o kletbu, atmosféru, kterou vytváří les, či samotnou hru na (tuším že) 14. století se mi velmi líbí a Ursula má opravdu skvělý styl psaní. Nečekejte ovšem hororové scény, mrazení v zátylku či zatajený dech. Příběh je psán stylem spíše pro mladší čtenáře, takže si milovníci opravdového hororu a temných, děsivých chvilek zase tolik libovat nebudou. 

Tajemnou a lehce ponurou atmosféru ovšem knize upřít nemohu. Bavilo mne sledovat skutky a myšlenkové pochody jednotlivých hráčů a společně s nimi odkrývat tajemství až k celkem povedenému a zajímavě pojatému konci. Musím ale přiznat, že mne trochu zklamal. Představovala jsem si něco temnějšího a brutálnějšího. Ovšem i takto to bylo zajímavé...


Saeculum mohu s klidným srdcem doporučit, rozhodně stojí za přečtení! Celý námět i pointa jsou zajímavé a originální. Vynecháním prvních 100 stran by si kniha možná trochu polepšila (alespoň v mých očích), líbilo by se mi více temnoty, ale i přes to všechno jsem si knihu užila a líbila se mi.



Celkové hodnocení: 88%

2 komentáře:

  1. Tuto knihu bych si ráda přečetla. Máš skvělý blog! :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Moc ti děkuji! Vždy mne velmi potěší, když se tu někomu líbí... ;-) Saeculum je dobrá volba, určitě si je přečti, nebudeš litovat...

      Vymazat