sobota 11. dubna 2015

RC: Poslední dopis od tvé lásky




autor: Jojo Moyes
originální název: The Last Letter from Your Lover
nakladatelství: Ikar
žánr: román pro ženy
počet stran: 472
rok vydání: 2013
vazba knihy: hardback
původ: půjčeno z knihovny


***

Novinářka Elllie při pátrání v archivu narazí na půlstoletí starý dopis, v němž neznámý muž žádá svoji milenku, aby opustila manžela. Elllie příběh, skrývající se za dopisem, okamžitě zaujme – i ona sama má poměr se ženatým mužem. 
Rok 1960. Jennifer Stirlingová leží v nemocnici po vážné autonehodě a na nic si nepamatuje – na manžela, na své kamarády, ani na to, jaká byla ona sama. Když se však vrátí z nemocnice domů a najde tajný dopis, pomalu se začíná rozpomínat na milence, kvůli kterému byla kdysi ochotná riskovat úplně všechno.


Na díla spisovatelky Jojo Moyes jsem v poslední době četla a slyšela jen samé pochvalné a nadšené recenze. Trochu jsem se zastyděla, když jsem si uvědomila, že  jsem od ní ještě nic nečetla a rozhodla jsem se to napravit! Jako první se mi dostala do rukou její kniha Poslední dopis od tvé lásky. Věděla jsem, že je oblíbenější spíše kniha Než jsem tě poznala, ale řekla jsem si, že když se mi bude líbit ta "horší", budu pak z té druhé o to víc nadšená a tak jsem se do ní pustila. 

Kniha má opravdu překrásnou obálku (ten strom je prostě úžasný) a nezvyklou velikost, čímž na první pohled zaujme, je to typ knihy, kterou si hrdě vystavíte na poličce v knihovně tak, aby byla dobře vidět. Docela mě překvapilo, že se kniha vydává jak v hardbacku, tak v paperbacku a obě tyto verze jsou naprosto dokonalé!

Příběh nás provede hned několika desetiletími. Začínáme v roce 1960, kdy se hlavní hrdinka Jennifer probudí v nemocnici po autonehodě a nepamatuje si několik předchozích let. Neví, že je vdaná, nezná své kamarády, dokonce nezná ani svojí dřívější verzi sebe sama. Jednou najde mezi svými věcmi schovaný milostný dopis, který ji donutí vzpomínat...

Celou první třetinu knihy ( 216 stran ) děj neustále skáče mezi přítomností a minulostí, objevuje se tu spousta jmen a já jsem se neustále ztrácela a nedokázala jsem se orientovat ani v prostoru, natož v čase. V jednu chvíli nám autorka vypráví o Jennifer jež je obklopená lidmi které nezná, i když by měla, a celá nesvá ze svého "nového" života, najednou se ale ocitnete v úplně stejné společnosti, jen s tím rozdílem, že Jennifer všechny zná, je hvězdou večírku a má všechno pod kontrolou... 

Teprve ve druhé části knihy jsem se bez problémů orientovala a konečně pochopila o co tam vlastně jde. Objevuje se tu romantika, vášeň, láska, nenávist, něha, nedorozumění, spousta věcí se vyjasní, ale zasáhne i osud a snad i nešťastná náhoda.

Ve třetí části, téměř o půl století později, se seznámíme s mladou novinářkou Ellie, která náhodou v archivu objeví milostný dopis a rozhodne se najít jak adresátku, tak muže, jenž dopis napsal a získat tak podklady pro skvělý článek, který se jí začal honit v hlavě. Ellie má samozřejmě mimo práce v novinách i svůj ne zcela vyvedený osobní život a právě díky starým dopisům a novým přátelům se ho pokusí dát opět dohromady.

Celý příběh je úžasně propojený a Jojo má, mně velmi příjemný a sympatický, styl praní. Vše působí tak nějak mile a opravdově. Nikdy jsem knihy tohoto typu nečetla, nebavily mě. Po přečtení této jsem ale změnila názor a už se moc těším, až budu v rukou držet další překrásnou a absolutně senzační knihu od této autorky.


Celkové hodnocení: 86%

Žádné komentáře:

Okomentovat