úterý 24. března 2015

RC: Jen si troufni




Autor: Katie McGarry
Originální název: Dare You To
Nakladatelství: Coo Boo
Žánr: román pro dívky
Počet stran: 400
Rok vydání: 2014
Vazba knihy: hardback
Původ: půjčeno z knihovny


***

Kdyby někdo znal celou pravdu o Beth Riskové a jejím životě, okamžitě by poslal její matku do vězení a sedmnáctiletou Beth bůhvíkam. Takže chrání mámu za každou cenu. Dokud se na scéně neobjeví její strýc a přinutí Beth si vybrat mezi máminou svobodou a svým vlastním štěstím. Beth se musí nastěhovat k němu, žít s ním a jeho ženou, která ji nenávidí, a chodit do školy, kde jí nerozumí. Ani trochu. Snad kromě jednoho kluka…

Ryan Stone patří mezi zlatou mládež. Populární hráč baseballu a hvězda místního týmu má však tajemství, které nesmí nikomu prozradit. Ani kamarádům, se kterými sdílí všechno včetně hecování a výzev. Která z nich je nejšílenější? Pozvat na rande Skejťačku, která by o něj nezavadila ani pohledem. Z výzvy se ale stane přitažlivost, kterou Ryan ani Beth nečekali. Najednou kluk s bezchybnou pověstí riskuje své sny a život pro holku, co miluje. A holka, která k sobě nikoho nepustí blíž než na pět metrů, si to najednou troufne.


Jen si troufni je pro mne příjemnou změnou po všech těch typických dívčích románech, které slibují něco nového, ale nikdy to nesplní! V tomto ohledu je pro mne tato kniha snad i překvapením roku 2014. Nevěděla jsem co čekat, jako obyčejně jsem si nepřečetla anotaci, ale že mi autorka naservíruje něco tak osvěžujícího a ( přihlédneme-li k tomuto žánru ) i nepubertálního, jsem opravdu nečekala. Ano, objevují se tu i různá klišé, ale ta jsou odpuštěna a zapomenuta díky rychle ubíhající dějové lince, která svádí dohromady životy dvou, navenek naprosto odlišných lidí, kteří si jsou ale ve svém nitru neuvěřitelně podobní.

Beth mi byla sympatická už od začátku, není to žádná namyšlená fintilka, královna střední školy ani naivní děvčátko. Je smířená se svým mizerným životem a žije ho jak nejlépe umí. I když do něj patří alkohol, cigarety, drogy a sex. Prostě taková "typická" kladná hrdinka, kterou si okamžitě zamilujete.

Ryan se může na první pohled zdát jako tupý hráč baseballu, ale rozhodně jím není. Má také svá temná tajemství a v hlavě víc, než jen míček a pálku.

Nedokážu přesně říct, co se mi na této knize tolik líbilo, jestli kombinace zhýralé holky a kluka slušňáka, nebo to, že ač má 450 stran, na jejím konci jsem se zmohla jen na udivení: " To už je konec?".

"Tohle je náš déšť, Beth. V tomhle dešti jsem ti řekl, že tě miluju, a když o tom budeš někdy pochybovat, chci, aby ses znovu podívala na ten déšť."

Největší plus si u mne ale každopádně získala tím, že mě v okamžiku, kdy jsem čekala, že se Beth zachová jako většina hrdinek románů pro dívky a budu si zase ťukat na čelo s myšlenkou, jak může být někdo tak hloupý, překvapí tím, že se zachová racionálně a hodně podobně tomu, jak bych se zachovala v dané situaci já sama. Příběh tím získá nádech opravdovosti a já jsem vděčná za to, že se píší i reálné ( alespoň trochu ) story, i když třeba s trochu předvídatelným dějem.

Hlavním hrdinům je sice nějakých 16-17 let, ale myslím si, že knihu více ocení spíš o trochu starší čtenáři. A když už jsme u toho věku... Pár na obálce je, podle mého názoru, kapánek přerostlejší, nemyslíte? Obálka je povedená a docela tématická, ale takto vypadajícího sedmnáctiletého kluka jsem opravdu ještě nikdy neviděla. Ale co, třeba je ta fotka z budoucnosti...

Co napsat závěrem? Rozhodně to, že mne tato kniha překvapila, že je jiná než by jste čekali a že má rozhodně velký potenciál. Je čtivá, uvěřitelná a mně se ohromně líbila. Rozhodně si ji musíte přečíst!

Celkové hodnocení: 90%

Žádné komentáře:

Okomentovat